About Susanne Schäffler-Gerken

About Dr. Susanne Schäffler-Gerken

Myy passion for East Asian art arose while studying sinology and Japanese studies at the University of Hamburg and in Taiwan. I have visited exhibitions in renowned museums, internationally as well as nationally, and have attended the art seminars of the East Asia specialist Dr. Rose Hempel at the Museum für Kunst und Gewerbe in Hamburg. This is when I also began to collect academic literature on Chinese ceramic and porcelain art. In 1985, I was hired by the Museum für Kunst und Gewerbe as a research associate. This position allowed me to thoroughly examine and familiarize myself with such objects. To further expand my knowledge in art history and archaeology, I later took up doctoral studies at the University of Hamburg and received my doctorate in 1999, with a dissertation on Chinese incence burners of the boshanlu type from the Han Dynasty.

As a promoted sinologist I have now for many years been working as an independent expert on East Asian fine artworks and Chinese contemporary art, holding lectures on these topics, writing academic articles and publications, and working as a museum docent. Additionally, since 2011 I offer expert services as an appraiser and examine pieces from China, Japan and Korea. From my base in Hamburg I maintain good contacts with museums, collectors, experts, traders and auction houses.

Some References Close


Couven Museum, Aachen
Chinesisch-Deutsche Gesellschaft Hamburg e.V.
Deichtorhallen Hamburg
Deutscher Orientalistentag (Halle)
Forum für angewandte Kunst Schleswig-Holstein (Landeskulturzentrum Salzau)
Hamburg Museum
Hamburger China-Gesellschaft e.V.
Hamburger Sinologische Gesellschaft e.V.
Kunsthalle St. Annen, Lübeck
Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg
Universität Hamburg
Volkshochschule Hamburg

List of Publications Close

2014
"Jia.", "Jin Feng.","Lu Hao.","Qiu Shihua.","Xiao Yu." and "Zhang Huan." In Secret Signs. Zeitgenössische chinesische Kunst im Namen der Schrift (Calligraphy in Chinese Contemporary Art), edited by Dirk Luckow. Cologne: Snoeck, 2014.
2013
Book Review: "Buchbesprechung: Warten auf das Neujahrslicht. Japanische Grußblätter (Surimono) aus dem Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg. Ursula Lienert (Hrsg.) mit Hannelore Dreves und Mizuki Wildenhahn." Ostasiatische Zeitschrift, New Series 25, Spring 2013, 49-53.
2012
Book Review (English): "Warten auf das Neujahrslicht: Japanische Grußblätter (Surimono) aus dem Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg. Waiting for the Sunrise on New Year’s Day: Japanese Congratulatory Greetings (Surimono) from the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg." Andon 93 (2012), 65-69.

Chinese Contemporary Art 中国当代艺术 1976-1992. (English/Chinese), edited by Ritthaler Gallery. Hamburg, 2012.
2009
"Bambus in der japanischen Malerei." Bambus-Journal 1 (2009), 4-8.

"Die Archäologie als Schlüssel zum Verständnis der Kultur in der West-Han-Zeit: zwei konstruktive
Beispiele." Oriens Extremus 47 (2008), 281-287.

Kotobuki. Festschrift zu Ehren von Ursula Lienert, edited by Susanne Schäffler-Gerken, Hannelore Dreves and Eva Kaminski. Gossenberg: Ostasien Verlag, 2009.

"Über Elefanten, Schmetterlinge und konfuzianische Tugend." In Kotobuki. Festschrift zu Ehren von Ursula Lienert, edited by Susanne Schäffler-Gerken, Hannelore Dreves and Eva Kaminski. Gossenberg: Ostasien Verlag, 2009, 27-36.
2007
"Aufgehen in der Natur des Bambus. Das Bambusmotiv in der chinesischen Malerei." Bambus-Journal 1(2007), 4-7.

"Siegelschrift." and "Sun Guoting." In Lexikon des gesamten Buchwesens, edited by Severin Corsten, Günther Pflug and Friedrich Adolf Schmidt Künsemüller. Fully revised 2nd edition, volume 7. Stuttgart: Hiersemann (2007).
2006
"Eine Sitzmatte für Konfuzius." In Han-Zeit. Festschrift für Hans Stumpfeldt aus Anlaß seines 65. Geburtstages, edited by Michael Friedrich. Wiesbaden: Harrassowitz, 705-720.
2005
"Bambus und Bambusimitationen aus der West-Han-Zeit." Oriens Extremus 44 (2003/04), 111-128.
2004
Book review: "Lothar Ledderose: Ten Thousand Things. Module and Mass Production in Chinese Art." Oriens Extremus 43 (2002), 292-293.
2003
Der chinesische Räuchergefäßtyp boshanlu. Typologie, Ikonographie und Symbolik in der Han-Zeit (206 vor Chr. bis 220 nach Chr.). Hamburger Sinologische Schriften 9. Hamburg, 2003.

"Die Seidenstraße.", "Grotten von Longmen.", "Berg Qincheng und Bewässerungssystem von Dujiangya.", "Die Dörfer Xidi und Hongcun.", "Kaiserliche Grabstätten der Ming- und Qing-Dynastien.", "Dolmenstätten von Koch’ang, Hwasun und Kanghwa.", "Historische Stätten von Kyongju.", "Zen.", "Gusuku und Ländereien des Königreichs Ryukyu.", "Traumpfade." and "Die Maori." In Das Erbe der Welt. Die faszinierenden Kultur- und Naturmonumente der Erde. Nach der Konvention der UNESCO. Munich: Kuhnt, 2003.
2002
"Buddhas Glanz und das Licht der Lehre." In Faszination Gold. Verheißung des Göttlichen, Fluch der Menschheit. Munich: Orbis, 2002, 134-157.
1999
"Pinselschrift." In Lexikon des gesamten Buchwesens, edited by Severin Corsten, Stephan Füssel and Günther Pflug. Fully revised 2nd edition, volume 7. Stuttgart: Hiersemann, 1999.
1990
Chinesische Keramik von der Han- bis zur Ming-Zeit, edited by Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg. Hamburg, 1990.
1989
"Chinesische Schrift." and "Chinesische Tusche." in Lexikon des gesamten Buchwesens, edited by Severin Corsten, Günther Pflug and Friedrich Adolf Schmidt Künsemüller. Fully revised 2nd edition, volume 2. Stuttgart: Hiersemann, 1989.
1988
"Kostbarer Scherben." China-Wochen in Hamburg, edited by Hamburg Ministry of Culture, Hamburg, 1988, 39.
1986
Lackkunst (Lacquerware). A guide for visitors based around objects displayed in the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg. Hamburg, 1986.
1985
Chinesische Dynastien (Dynasties in Chinese History). A guide for visitors based around objects displayed in the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg. Hamburg, 1985.
1984
Seide (Silk). A guide for visitors based around objects displayed in the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg. Hamburg, 1984.

Selected Lectures and Seminars Close

  • "Chinesisches Porzellan – weiß wie Jade, dünn wie Papier", Aachen
  • "Wie die chinesische Pagode in den Englischen Garten kam", Seminar, Hamburg
  • "Konfuzius und der Konfuzianismus", Seminar, Hamburg
  • "Der chinesische Stil im Barock", Seminar, Hamburg
  • "Grenzüberschreitungen", Salzau
  • "Bambusdesign aus Europa: wertvoll und innovativ", Hamburg
  • "Bambus in Europa: innovative Beispiele aus Architektur und Design", Hamburg
  • "Monochrome chinesische Porzellane des 18. Jahrhunderts", Hamburg
  • "Die Bedeutung des Farbpigmentes Kobaltblau für die Kunst", Hamburg
  • "Tao und die chinesische Malerei", Lübeck
  • "Mythos Jingdezhen-Porzellan", Hamburg
  • "Taotie-Masken und Tigergestalten – rätselhafte Motive auf chinesischen Bronzen und die Diskussion um Ethnoparallelen im pazifischen Raum", 29. Deutscher Orientalistentag, Halle/Saale
  • "Chinesische Frühlingsbilder", Hamburg
  • "Der Bambus als Symbol in der Kunst und Kultur Chinas", Hamburg
  • "Seltsame Steine in den Gärten und Studierzimmern chinesischer Literaten", Hamburg
  • "Moderne chinesische Malerei", Hauptseminar, Universität Hamburg
  • "Einführung in die chinesische Malerei", Hauptseminar, Universität Hamburg
  • "Der chinesische Räuchergefäßtyp boshanlu", Universität Hamburg
  • "Yin-Yang-Symbole in der Kultur Chinas", Hamburg
  • "Typische Merkmale der Porzellanglasuren der Qing-Zeit", Hamburg
  • "Ming-Lacke und -Porzellane – ein Dekorvergleich", Hamburg